
Amadeo Bellver, Joan Lerma i José Bigorra
Uns treballs de localització de fosses i exhumació han aconseguit trobar els cossos de diversos afusellats de Riba-roja en el cementeri d’el Villar, segons ha informat el consistori.
L’alcalde de Riba-roja, Robert Raga acompanyat de la regidor de Memòria Històrica, Eva Lara i una representació de l’Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica de Riba-roja de Túria, han visitat aquest matí el Cementeri d’el Villar, on es duen a terme els treballs.
A la trobada ha assistit l’alcaldessa de Villar, María Ángeles Beaus i el regidor, Javier Martínez, que en 2023, a instàncies dels familiars de les víctimes represaliades en la saca del 21 de juny de 1939, van impulsar una nova campanya de localització, excavació i exhumació de fosses en el cementeri municipal.
Fins al moment s’han trobat deu dels dotze cossos que es busquen i els responsables de l’excavació asseguren que en capes inferiors podrien localitzar-se més.
Segons la direcció dels treballs, els primers indicis assenyalen que les restes òssies trobades es correspondrien amb els afusellats de Riba-roja, Amadeo Bellver Mas (36 anys), Joan Lerma Ingresa (37 anys) i José Bigorra Pedrós (28 anys).
Són tres dels 22 de Riba-roja afusellats i soterrats en fosses comunes a la fi de la Guerra Civil, aquests tres a el Villar, altres nou a Paterna, dels quals ja han sigut identificats Francisco Gil Lozano, en la fossa 128 i Vicente Giménez Martí, en la 126, que va rebre sepultura en el Cementeri de Riba-roja de Túria el 16 d’abril de 2024.
Els restants van ser enterrats en Riba-roja, dels quals queda un per localitzar, Tomás Gil Lázaro, que podria estar enterrat en el Cementeri de Llíria, segons les mateixes fonts.
Els treballs se centren ara en la identificació, classificació i neteja de les restes òssies, així com del material associat al qual han aparegut, per al seu inventariat a través de fitxes personalitzades i posterior documentació. Una vegada fet aquest treball, es procedirà a l’estudi genètic i antropològic per a la identificació de les víctimes.
Segons els antropòlegs, almenys dues persones van ser afusellades amb un tir al capdavant, ja que el crani es troba amb orifici d’entrada per l’impacte de bala i la resta presenten fractures per l’impacte de projectils de metralladora o amb diversos signes de violència.
Durant la primera campanya es va trobar el cos d’un pilot d’aviació d’origen soviètic, una inhumació individual associada a un possible combatent i dues fosses comunes, l’excavació de les quals ha donat com a resultat la troballa d’aquests nou cossos.
Els treballs es van iniciar en 2018 i han sigut possibles gràcies al finançament de la Diputació de València i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
Raga ha assenyalat, “és un dia molt important i emocionant, també a nivell personal, ja que suposa un avanç més per a reivindicar la memòria històrica i reparar el mal de les víctimes de la guerra i dels seus familiars”.
“Vull agrair el treball dels antropòlegs que estan treballant incansablement i a l’alcaldessa de Villar pel seu impuls en la recuperació i identificació de les víctimes. Raga ha recordat “aquest fet respon a un compromís del Govern amb les famílies que mereixen donar digna sepultura als seus familiars assassinats”, ha agregat.



